Wat is stress?

De stap naar een positiever leven door te leren wat stress is!

Gemiddelde leestijd: 10 minuten

Iedereen heeft wel eens van het woord gehoord, maar wat is stress eigenlijk? Hoe ontstaat het en wat kan je er allemaal tegen doen? 

Het is eigenlijk niks anders dan spanning of druk waar je niet juist weet mee om te gaan. Daar hebben we last van! Wil jij het ook verminderen?

In dit artikel ga ik je uitleggen wat stress precies is, welke soorten er zijn en wat het verschil is tussen deze soorten.

Definitie van stress

Er zijn verschillende definities en blijft meestal een vaag begrip. Het komt er eigenlijk op neer dat er te veel spanning in je lichaam en geest zit. 

De balans tussen rust en herstel van het lichaam en het ervaren van spanning is totaal niet meer in balans. De balans hangt meer aan de spanning kant, dan dat deze in evenwicht is. Wil jij het evenwicht weer terugkrijgen?

Stress is een vorm van spanning die kan optreden als reactie op externe prikkels. Dit wordt meestal gevolgd door een patroon van fysiologische en fysieke reacties.

Fysiologische reacties

Als we het hebben over de fysiologische werking van stress kun je denken aan een prikkel die ontstaat via de zintuigen en die binnen in de hersenstam geïnterpreteerd wordt als “gevaar”.

Adrenaline brengt het lichaam in staat van paraatheid, in een seconde wordt bepaald of we vechten, vluchten of bevriezen.

Er is ook een langzame route mogelijk waarbij onze hersenen ons helpen om de situatie betekenis te geven. Dit gebeurt door het bewuste deel van de hersenen. 

Mocht je meer willen lezen over dit complexe onderwerp dan kan je hier op deze website meer achtergrondinformatie vinden.

Fysieke reacties

Een gevolg van de fysiologische reactie is dat het lichamelijk zich klaarmaakt om te reageren. 

Hierdoor gaat de bloeddruk omhoog, stijgt de hartslag, spannen de spieren zich aan en wordt de ademhaling sneller.

Kortom het lichaam is klaar voor actie! Het systeem is zo afgesteld dat het liever te vaak afgaat dan te weinig.

Meer weten over wat stress is

Iedereen ervaart het. Je hebt namelijk een beetje spanning nodig om goed te kunnen functioneren. Deze spanning zorgt er namelijk voor dat je lichaam klaar is voor actie. 

Alleen bij een langere periode van stress, kan dit leiden tot klachten en kan het je leven beïnvloeden. 

De mate waarin iemand stress ervaart is afhankelijk van iemand zijn persoonlijkheid.

Het voeden van onze hersenpan

Het functioneren van je hersenen wordt voor een groot deel beïnvloed door stress. In je hersenen werken allerlei gebieden samen die zorgen voor spanning en ontspanning. 

Wanneer iemand stress ervaart, wordt er in de hersenen een stressreactie geactiveerd. Tijdens zo’n stressreactie maken je hersenen een stresshormoon aan, zoals adrenaline en cortisol. 

Wat doen de hormonen met mij?

Deze hormonen zorgen voor een bepaalde energie die vrijkomt. Zoals bij de fysieke reacties te lezen was gaat je hart sneller kloppen, je ademhaling gaat sneller en je spieren spannen zich aan. 

Die energie is nodig voor het aansturen van je spieren, je zintuigen, je denkprestaties en je reactievermogen. 

Hierdoor kan je bijvoorbeeld het sprintje trekken voor de bus, of net op tijd wegspringen voor die auto die door rood rijdt! In een fractie van een seconde is je lichaam dus klaar voor actie!

Mocht je meer willen lezen over de symptonen van stress lees dat in mijn blog Feiten over stress!

De kust is veilig

Wanneer de stressituatie of de stressreactie voorbij is, geven jouw hersenen het signaal dat het stresstofje niet meer nodig is en dat je lichaam weer kan ontspannen. 

Je hersenen stoppen na dit signaal met aanmaken van adrenaline en cortisol, waardoor je lichaam gaat ontspannen. 

Stress is dus eigenlijk heel nuttig! Sterker nog, je kan niet meer zonder! Het prikkelt je lichaam en geest en het zorgt voor energie en de benodigde focus. 

Af en toe wat stress ervaren is dus niet erg en ook nodig. Zolang je hersenen maar voldoende ruimte krijgen om te herstellen/tot rust te komen, is er niks aan de hand. 

Positieve en negatieve

Er bestaan twee soorten stress. Positieve en negatieve. Onder de positieve valt spannende stress. Onder negatieve vallen frustratie en schadelijke stress. 

De meeste mensen kennen en herkennen de schadelijke vorm, hier heb je het meest last van hebt. Maar wat zijn de andere soorten?

Bruikbaar

Positieve en bruikbare stress is spannende stress. Deze vorm helpt je te presteren en te pieken op het juiste moment en je bent extra alert in bepaalde situaties.

Denk bijvoorbeeld aan het geven van een presentatie of tijdens het maken van een eindexamen. 

Frustrerend

Frustrerende stress valt onder negatieve vorm. Je hebt er last van en je vindt het meestal hinderlijk. Deze vorm treedt op tijdens situaties die jij als persoon (dit kan dus voor iedereen anderrs zijn) frustrerend vindt.

Maar ook schadelijke stress valt onder de negatieve. Deze vorm van is de ernstige vorm en de vorm van waar mensen over praten als zij stress ervaren. 

Schadelijke stress kan overgaan in chronische stress. Hierdoor kan een burn-out ontstaan.

Tijd om te herstellen

Er is altijd meer tijd nodig om te herstellen, als de stress lang duurt. Dit geldt ook voor een stressreactie die erg heftig kan zijn: hoe heviger de reactie, hoe meer tijd je nodig hebt om te herstellen. 

Als er veel momenten van stress zijn, is er eigenlijk te weinig tijd om tussendoor te herstellen. 

Kortom: als het te lang aanhoudt, te vaak voorkomt en/of te groot is, is er onvoldoende gelegenheid om tussentijds te herstellen. Dan is er sprake van de ongezonde/negatieve vorm.

Slaap is een belangrijke factor om de balans tussen positieve/negatieve stress en rust in evenwicht te houden.

Een stap naar een positiever leven. Durf jij het aan?

Herken je jezelf in de uitleg en dan voornamelijk in de negatieve stress? 

Neem dan deel aan de e-cursus ‘Nooit meer Zorgen of Stress”. Je leert hoe je er mee om kan gaan en hoe je beter in stressvolle situaties kan reageren, zodat je de balans tussen stress en ontspanning weer terug vindt. 

De Newstart online training is op elk moment dat jij tijd hebt en hiermee aan de slag wilt beschikbaar, vanwege de online e-training!

Klik op de knop hieronder om een eerste stap naar een positiever leven te zetten!

Ja ik neem de stap naar een positiever leven!

Klik op de knop om naar de cursus Nooit meer Zorgen of Stress van NewStart te gaan!

Ga DIRECT naar de cursus!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *