Hoe leer je omgaan met overbezorgdheid?

De stap naar een positiever leven door te leren omgaan met overbezorgdheid!

Gemiddelde leestijd: 11 minuten
overbezorgde man

Hoe leer ik omgaan met overbezorgdheid? Dit is een vraag die niet 1, 2, 3 heel makkelijk te beantwoorden is.

Door de complexiteit van het onderwerp zullen deze antwoorden niet altijd toepasbaar zijn op jouw situatie. Hier ben ik mij wel degelijk van bewust!

Uiteraard zal ik mijn uiterste best doen om in deze blog jou het beste op weg te helpen! Ik zal je uitleggen wat overbezorgdheid is, hoe je het herkent en wat je er tegen kan doen.

Dit is Henk, Henk is overbezorgd!

Henk heeft het, zo op het eerste gezicht, allemaal goed voor elkaar. Hij heeft een goede baan bij een mooi bedrijf, woont in een prachtig huis, is gelukkig getrouwd en heeft twee lieve kinderen. 

Maar zijn leven wordt beheerst door overbezorgdheid. Hij kan zich overal zorgen over maken en dan vooral over zijn kinderen. 

Bij alle ellende op het nieuws, ziet hij levendig voor zich hoe hij en zijn gezin ook slachtoffer zullen worden van al deze gewelddadige dingen. 

Goed bedoelde tips of adviezen voor bepaalde virussen, weet hij zo te draaien dat het de grootste gevaren en rampen voor hem en zijn gezin kunnen zijn. 

Zijn chronische gepieker, zorgen en gespannen gemoedstoestand zorgen voor een hoog prikkelgevoeligheid en vreten zijn energie. Tijdens de lunchpauze is hij al doodmoe! 

Door de vele zorgen en het gepieker, houd hij weinig tijd over voor ontspanning met zijn gezin en hier gaat hij zich dan ook weer druk om maken! 

Henk zit gevangen in een vicieuze cirkel, waar hij zonder hulp bijna niet meer uit kan komen. Henk is overbezorgd en dit beïnvloed op een negatieve manier zijn leven!

Heb ik last van een angststoornis?

Iedereen is wel eens angstig en iedereen maakt zich wel eens ergens zorgen om, of piekert om een bepaalde situatie. 

Maar wanneer je constant met die zorgen leeft en je hierin doorslaat, kan je overbezorgd zijn. Je kan dan last hebben van een gegeneraliseerde angststoornis.

Als je een gegeneraliseerde-angststoornis hebt, ben je bovenmatig angstig en bezorgd over dagelijkse dingen. Je piekert over zaken die jou of anderen zouden kunnen overkomen, zonder dat daar direct een aanleiding voor is.

Deze angststoornis beperkt zich niet tot één specifiek onderwerp of een specifieke situatie. Een angststoornis kan zich uitbreiden over verschillende situaties en onderwerpen. 

Mensen met een angststoornis gebruiken hun eigen angst en emotie als bewijs dat er een levensgroot gevaar dreigt.

Wat doet overbezorgdheid met mijn lichaam?

Overbezorgdheid zorgt voor veel lichamelijke klachten. Je lichaam is namelijk een soort veer die constant te strak gespannen staat. 

Zo ben je snel vermoeid, wat overslaat in oververmoeidheid. Maar je kan ook last hebben van spierpijn, lusteloosheid en voel je je vaak somber. 

Als de overbezorgdheid je dagelijks leven dusdanig beïnvloedt kan je een slaapstoornis ontwikkelen (moeilijk in slaap vallen, niet door kunnen slapen, niet in een diepe slaap komen).

Maar er zijn nog meer klachten waar mensen niet snel aan zullen denken:

  • Slechte concentratie.
  • Voortdurend nerveus.
  • Ongeduldig zijn en kortaf reageren.
  • Transpireren.
  • Duizeligheid en benauwdheid.

En vergeet niet de stress en spanningsklachten die een burn-out als gevolg kunnen hebben.

Conflicten in jouw omgeving

Naast lichamelijke klachten, kan overbezorgdheid ook voor klachten en conflicten zorgen met je directe omgeving. Overbezorgdheid kan ertoe leiden dat je claimgedrag gaat vertonen. 

Je wilt controle over de ander houden, waardoor je gaat bemoederen. Dit kan dan weer doorslaan in irritatie bij de ander. 

Maar ook op je werk kan je meer conflicten krijgen en je kan een onder prestatie gaan vertonen. In mijn blog Minder stress op werk kan je een altijd van mijn ervaringen lezen.

Dat iemand overbezorgd is, kan verschillende oorzaken hebben.

Er bestaan verschillende theorieën hoe de overbezorgdheid is ontstaan. Elke theorie is een deel van een ingewikkelde puzzel. Als je alle stukjes bij elkaar kan binden en de puzzel neer zal kunnen leggen, kan je een overzicht hebben van hoe het is ontstaan. 

Zo kan je bijvoorbeeld erfelijk gevoeliger zijn om een bepaalde angststoornis te creëren. 

Maar ook jeugdervaringen, een controle freak zijn en langdurig stress ervaren kunnen ervoor zorgen dat iemand sneller overbezorgd wordt. Het is daarom erg belangrijk om te weten hoe je het beste kan omgaan met overbezorgdheid.

Gezonde bezorgdheid vs. overbezorgdheid

Wanneer spreek je nou van gezonde bezorgdheid en van overbezorgdheid? 

Dit is eigenlijk een lastige vraag, omdat er geen meetlat is voor emoties en hoe mensen deze precies ervaren en voelen. 

Een gezonde vorm van bezorgdheid is als de intensiteit van de reactie past en overeenstemt met de intensiteit van de gebeurtenis die plaatsvindt. 

Wanneer je te pas en te onpas, ook bij minimale gebeurtenissen ‘over’ reageert, dan is je reactie niet overeenstemmen met de gebeurtenis en ben je dus overbezorgd. 

De negatieve en emotionele reactie is heftiger dan, gezien de situatie, je eigenlijk zou verwachten. 

Hulp nodig bij het omgaan met overbezorgdheid?

Overbezorgdheid is vaak een projectie van je eigen angsten, die jezelf en andere niet helpen. Je zorgen maken, altijd in de verdediging schieten of extra op je hoede zijn blokkeert het vermogen om open en creatief te denken.

Dat je weet dat je overbezorgd bent, is één. Maar hoe houd je het onder controle?

  1. Is de situatie/het probleem waar je je druk om maakt wel jouw probleem? Nee? Laat het los! Maak je alleen druk om dingen die je zelf kan beïnvloeden en situaties die alleen voor jou gelden.
  1. Probeer je te beseffen dat het niet reëel is om je eigen angsten en zorgen op andere te projecteren.
  1. Kijk niet alleen naar de negatieve kant van een situatie, welke voordelen zitten er ook aan? Bekijk het eens van de positieve kant!
  1. Laat je leiden door je verlangen en niet door je zorgen!

Loslaten en op zoek gaan

Loslaten, is vaak het lastigste voor mensen die overbezorgd zijn. Je wilt namelijk controle op de situatie houden, zodat er niks ernstig kan gebeuren. 

Je wilt het overzicht behouden en er is een gebrek aan (zelf)vertrouwen om je er niet druk om te maken. 

Leren loslaten is het grootste leerdoel voor mensen die overbezorgd zijn.

Leren om los te laten, wat je zo graag vast wilt houden.

Leren om los te laten, waar je geen invloed op hebt.

Om je overbezorgdheid effectief aan te kunnen pakken is het niet noodzakelijk dat je precies de oorzaak van je overbezorgdheid weet. Het is namelijk veel belangrijker dat je leert omgaan met je overbezorgdheid. 

Het blijven zoeken naar de oorzaak, kan een valkuil of een uitvlucht zijn om echt aan je probleem te werken. 

Plus je kan bij een gegeneraliseerde angststoornis duidelijk spreken van één oorzaak.

Wil je vandaag nog meer tips voor het beter omgaan met overbezorgdheid?

Je hebt nu gelezen wat overbezorgdheid eigenlijk is, hoe je het herkent en wat je er tegen kunt doen.  

Was het voldoende wat ik je heb verteld? Ben jij het ook zo zat je de bezorgdheid je leven beïnvloed? Wil je meer tips en tricks ontvangen? Beter omgaan met overbezorgdheid kun je leren!

In de online cursus van New Start, Nooit meer Zorgen of Stress, ben ik stap voor stap geholpen om beter om te gaan met overbezorgdheid. Ik sta sindsdien weer super positief in het leven!

Je krijgt veel bruikbare tips en oefeningen die ervoor zorgen dat je overbezorgdheid geen invloed meer heeft op je dagelijks leven. 

De Newstart online training is op elke moment van de dag te bestellen en je kan ermee starten wanneer jij dit wilt, omdat alles online is en vanuit huis gedaan kan worden!

Klik op de knop hieronder om een eerste stap naar een positiever leven te zetten!

Ja ik neem de stap naar een positiever leven!

Klik op de knop om naar de cursus Nooit meer Zorgen of Stress van NewStart te gaan!

Ga direct naar de cursus!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *