Hoe leer je omgaan met een piekerstoornis?

De stap naar een positiever leven door te leren omgaan met een piekerstoornis!

Gemiddelde leestijd: 11 minuten

Hoe kan ik het beste omgaan met een piekerstoornis? Dit is een vraag die niet 1, 2, 3 heel makkelijk te beantwoorden is.

Door de complexiteit van het onderwerp zullen mijn antwoorden niet altijd toepasbaar zijn op jouw situatie. Hier ben ik mij wel degelijk van bewust!

Uiteraard zal ik mijn uiterste best doen om in deze blog jou het beste op weg te helpen! Ik zal je uitleggen wat een piekerstoornis is, hoe het mijn leven heeft beïnvloed en wat je er tegen kan doen.

Hoe een piekerstoornis mijn leven heeft willen beïnvloeden

22 was ik toen ik te horen kreeg dat ik een piekerstoornis had. 

Nadat ik ziek en huilend bij mijn moeder op schoot had gezeten, moest ik nu toch wel iets aan mijn stress en spanning gaan doen. 

Na een bezoek aan de huisarts werd ik doorverwezen naar de psycholoog. 

Na een aantal gesprekken en een aantal testen, kwam naar voren dat ik een piekerstoornis heb. 

Door die piekerstoornis kreeg ik een burn-out en voor die klachten heb ik hulp gezocht. 

Voor de piekerstoornis heb ik verschillende trainingen en gesprekken gehad, zodat ik kon leven met een piekerstoornis, zonder dat dit mijn hele leven zal beïnvloeden. 

Angst zien als een beschermende emotie

Elk leven kent verschillende risico’s en gevaren. 

Angst kan mensen helpen naar de juiste oplossingen te zoeken in onveilige situaties en als er gevaar dreigt. 

Het helpt ons onze leefomgeving veiliger en voorspelbaar te maken. Angst kan dus een beschermende en daardoor nuttige emotie zijn.

In tegenstelling tot paniek of overdreven angst kan een lichte angst, bezorgdheid of spanning in een bedreigende situatie gezond en juist functioneel zijn. 

Mensen met deze vorm van angst blijven in redelijke situatie kalm en redelijk denken.

Maar je kan ook, zonder dat er echt aantoonbaar gevaar is, constant angstig, gespannen en nerveus zijn. Je bent dan constant aan het piekeren wat er allemaal met jou of je naasten zal kunnen gebeuren. 

De meest normale situaties zie je bijvoorbeeld al aan voor gevaar en je hebt al iemand gewaarschuwd, zonder dat er enige dreiging in de buurt is geweest. 

Je kunt nachten wakker liggen en je zorgen maken over wat er allemaal mis kan gaan.

Wat is een chronische piekerstoornis?

Mensen met een gegeneraliseerde angststoornis, ook wel chronisch piekerstoornis genoemd, leven als een te strak gespannen veer en worden overspoeld door een grote stroom van allerlei angst-en piekergedachten. 

Angst loopt uit de hand als het je leven gaat beheersen en niet meer de functie heeft waarvoor angst eigenlijk bedoeld is. Als je een groot deel van de dag kwijt bent aan het piekeren, dan leef je met een piekerstoornis.

Mensen die met een piekerstoornis leven, piekeren en tobben veel over de gevaren en problemen die kunnen optreden. Daar zit ook een stuk angst bij, dat zij bepaalde situaties niet aankunnen. 

Ze onderschatten hun eigen vermogen en capaciteiten. Uit angst de situatie niet aan te kunnen, vermijden chronische piekeraars vaak bepaalde situaties. 

Hierdoor ontstaat er eigenlijk een lijst met situaties die vermeden worden, waar dan weer over gepiekerd kan worden. Mensen die met een piekerstoornis leven, zitten dus in een vicieuze cirkel.

Het chronische piekeren kan geactiveerd worden door veranderingen in de leefomgeving en alle onzekerheden die daarmee gepaard gaan.

Bij een gegeneraliseerde angststoornis, waar piekeren dus onder valt, beperkt zich dit niet tot één situatie, het breidt zich uit naar meerdere situaties en onderwerpen. 

Bijvoorbeeld over geld, werk, gezin, andere mensen en zo kan een piekeraar nog vele andere situaties bedenken waar wel over te piekeren valt.

Slecht omgaan met een piekerstoornis

Door het vele piekeren en de inspanning die dat kost, krijgen de meeste mensen met een piekerstoornis lichamelijke klachten. 

Denk hierbij aan (over)vermoeidheid, spierpijn, lusteloosheid en je somber voelen.

Door de energie die het piekeren kost, worden chronische piekeraars flink beperkt in hun dagelijks functioneren. 

Hoe ik leerde omgaan met mijn piekerstoornis

Eigenlijk was het al te laat toen ik doorkreeg dat het lichamelijk niet goed meer ging. 

Ik was constant moe, veel slapen hielp niet meer, ik was chaotisch en raakte voor mijn gevoel de controle over alles kwijt en ik had constant last van vage lichamelijke klachten die niet te verklaren waren. 

Op weg naar een sportles moest ik overgeven en eenmaal op de sportschool, ging ik voor de tweede keer over mijn nek. Ik had geen gekke dingen gegeten en het eten was naar mijn idee ook niet te zwaar of verkeerd gevallen. 

Toen ik, tijdens het wassen van mijn gezicht, in de spiegel keek schrok ik van mijn eigen spiegelbeeld. 

Mijn ogen waren klein, de wallen groot en donker en de rest van mijn gezicht was zo wit als een spook. Ik ben naar huis gegaan en in bed gekropen. De volgende dag, nog steeds ziek, heb ik huilend bij mijn moeder op schoot gezeten. 

Het was allemaal teveel, ik kon het niet meer aan, ik kwam niet meer tot rust en mijn lichaam hield ermee op. 

Mijn ouders hadden het ergens wel zien aankomen, met mijn volle agenda. Ik werd naar de huisarts gestuurd en van daaruit werd ik doorverwezen naar de psycholoog.

Na een aantal testen en gesprekken kwamen ze erachter dat ik een piekerstoornis heb en dat ik daardoor in een burn-out ben gekomen. 

Om te voorkomen dat dingen fout gaan, deed ik alles zelf. Ik deed twee studies, had een eigen dans/theaterschool en ik sportte zelf ook nog. 

Het was te veel en ik kon het alleen maar combineren als ik ook werk uit handen zal geven. 

Hoe leerde ik omgaan met mijn piekerstoornis?

Tijdens meerdere trainingssessies heb ik geleerd hoe ik mijn piekerstoornis onder controle kon houden.

Zo werken ademhalingsoefeningen voor mij heel goed. Verder Als ik merk dat ik ga piekeren, stel ik altijd een aantal vragen:

  • Is het iets waar ik zelf invloed op kan uitoefenen? Nee? Laat het los! Niet jouw taak of zorgen.
  • Kan ik het probleem nu oplossen?
  • Is dit het wakker liggen waard?

Met deze drie vragen en nog een aantal oefeningen lukt het mij tegenwoordig snel en makkelijk om mijn piekergedachten los te laten en weer te kunnen ontspannen. In mijn blog Manieren om te ontspannen vind je nog een aantal gratis tips!

Dit heeft mij een hoop trainingen gekost om voor elkaar te krijgen, maar ik vond het de uren van trainingen meer dan waard! 

Hiermee kan ik voorkomen dat een burn-out mij nog eens overkomt en zie en voel ik nu direct dat ik aan het piekeren ben, waardoor ik er ook gelijk mee kan stoppen.

Een stap naar een positiever leven. Durf jij het aan?

Ben jij het, net als ik, ook zo zat dat het piekeren je leven beïnvloed? Wil je meer tips en tricks ontvangen over omgaan met een piekerstoornis?

In de online cursus van New Start, Nooit meer Zorgen of Stress, ben ik stap voor stap geholpen hoe beter met het piekeren om te gaan en sta sindsdien weer super positief in het leven!

Je krijgt veel bruikbare tips en oefeningen die ervoor zorgen dat het piekeren geen invloed meer heeft op je dagelijks leven. 

De Newstart online training is op elke moment van de dag te bestellen en je kan ermee starten wanneer jij dit wilt, omdat alles online is en vanuit huis gedaan kan worden!

Klik op de knop hieronder om een eerste stap naar een positiever leven te zetten!

Ja ik neem de stap naar een positiever leven!

Klik op de knop om naar de cursus Nooit meer Zorgen of Stress van NewStart te gaan!

Ga direct naar de cursus!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *