Feiten over stress!

De stap naar een positiever leven door te leren wat stress is!

Gemiddelde leestijd: 10 minuten

Iedereen heeft wel eens van het woord gehoord en veel hebben er ook regelmatig last van. Stress! Maar welke feiten over stress ken je nu eigenlijk en wat doet het allemaal met je? 

In deze blog ga ik proberen je uit te leggen wat stress is en wat het allemaal met je kan doen, zowel fysiek als mentaal. 

Wat kan je doen om het tegen te gaan en dat dit ook blijvend is? In deze blog ga je ik mee nemen en probeer ik je te helpen weer te kunnen leven zonder stress en zorgen!

Wat is stress?

De ‘van Dale’ omschrijft stress als: aanhoudende geestelijke druk = spanning. 

De algemene definitie kan je beter omschrijven als: 
“een verschil tussen de eisen die aan iemand gesteld worden door de omgeving (of zichzelf) en de eigen inschatting van de mogelijkheden om aan deze eisen te voldoen.”

Positieve en negatieve stress

Bij feiten over stress kan je een onderscheid maken tussen positieve stress en negatieve stress. 

Bij veel mensen passen positief en stress niet in één zin, omdat stress vaak als negatief gezien wordt. 

Acute (positieve) stress zorgt een adrenaline stoot, waardoor je kan handelen in een noodsituatie of dat je kan pieken op voor jou een belangrijk moment. Niet de stress omschrijving die je misschien eraan geeft, maar wel degelijk een acute stress vorm die je positief gebruikt en inzet indien nodig.

Negatieve stress, de stress zoals mensen het ‘bedoelen’, ontwikkelt zich vooral door emotionele omstandigheden. Deze omstandigheden kunnen verschillend van aard zijn, maar de meest genoemde oorzaken zijn toch wel werkdruk, ziekte, het gezinsleven. 

Niet iedereen is even gevoelig voor stress. Dit heeft te maken met de balans tussen de draagkracht die je hebt en de draaglast die je te verduren krijgt. 

Mensen die positief zijn ingesteld en mensen die situaties snel en makkelijk kunnen relativeren, zullen dus minder last van stress hebben.  Wanneer het herstel en het stressmoment niet meer in balans zijn, kan men last krijgen van de stress en wordt de stress ongezond.

Feiten over stress verdeeld in symptomen en signalen

Stress kan voor zowel lichamelijke als geestelijke klachten zorgen. Bij langdurige stress ga je ook gedragssymptomen en gedachten symptomen ervaren. 

Lichamelijke klachten

De meeste bekende lichamelijke klachten zijn:

  • Hoofdpijn
  • Rug en nekklachten
  • Verslechterd immuunsysteem
  • Rusteloosheid
  • Verhoogde hartslag 
  • Vermoeidheid.

Geestelijke klachten

Geestelijke klachten zijn vooral: 

  • Snel geïrriteerd en gefrustreerd of juist snel huilen, 
  • Gevoel van ongelukkigheid, machteloosheid en dingen somber inzien.

Gedragssymptomen

Onder gedragssymptomen verstaan we:

  • Bazigheid, snauwerigheid en extreem kritisch tegenover anderen.
  • Overmatig eten, drinken, roken andere verslavingsgevoelige dingen.

Gedachtensymptomen

Bij gedachtensymptomen kun je denken aan:

  • Slechte concentratie
  • Chaotisch, slecht geheugen.
  • Problemen met oplossend vermogen.

Tips tegen stress

Op het moment dat je doorhebt dat je al langere tijd stress ervaart, is het belangrijk dat je deze klachten serieus neemt en er iets mee doet. 

Stress kan namelijk invloed hebben op je welbevinden en je functioneren in je dagelijkse leven. Daarnaast kan blijven doorlopen met stressklachten ervoor zorgen dat in een burn-out raakt en dat wil je natuurlijk voorkomen.

Je kan op verschillende manieren omgaan met stress en er zijn verschillende methode om de stress te verminderen.

Wordt vrienden met je stress!

Huh!? Hoor ik je denken! Weet je namelijk dat je nog meer stress kan krijgen van gedachte over stress? 

Je stress veroorzaakt dan nog meer stress, omdat je denkt helpt ik heb stress!

Het is dus niet erg om te zeggen en toe te geven dat je stress ervaart.

Blijf weg uit die vicieuze cirkel!

Stop met multitasking!

Verdeel de taken, zeg nee, of focus je op één ding. Één van de grootste oorzaken van stress is alles tegelijk willen doen. 

Focus je op één ding tegelijk. Hierdoor zal je wel eens nee moeten zeggen op je werk of met je partner de taken verdelen.

In mijn blog Minder stress op werk kan je lezen hoe ik heb leren omgaan met stressvolle situaties op werk.

Slaap

Eigenlijk is goed en voldoende slapen goed voor ongeveer alles.

Als je ziek bent, slaap. Als je moet herstellen van een operatie, slaap!

Dus ook als je gestrest bent, slaap! Zorg dat je tijdig naar bed gaat en voldoende uren per nacht maak. Ontspan voor je naar bed gaat. Leg je telefoon tijdig weg en kijk minder televisie. 

Het licht van je televisie en je telefoon zorgen ervoor dat je wakker blijft. Hierdoor kan je moeilijker in slaap vallen, terwijl je je slaap met het hebben van stress heel hard nodig hebt!

Als je slaapt vinden er allemaal lichamelijke werkingen plaats, je organen herstellen bijvoorbeeld. Maar ook je hersenen hebben de volledig rust, die je tijdens je diepe slaapt hebt, hard nodig. 

Tijdens deze fase in je slaap worden alle opgedane indrukken en informatie van de dag verwerkt. Je lichaam krijgt ’s nachts tijdens je slaap dus een ‘onderhoudsbeurt’. 

Als je door de stress te weinig slaapt, herstelt je lichaam dus te weinig en zal je de stress blijven ervaren. 

Veranderingen op korte termijn

Je kunt natuurlijk op korte termijn al dingen in je leven veranderen, waardoor je minder stress kan ervaren. Ga aan de slag met een aantal tips en ervaar zelf wat voor verandering het teweeg kan brengen:

Aantal lichamelijke tips om beter met stress om te gaan:

  • Leer ontspannen en ontspannen omgaan met situaties.
  • Beweeg voldoende, het liefst 30 minuten per dag.
  • Doe regelmatig ademhalingsoefeningen.

Nog meer tips en feiten over stress om beter met je stress om te gaan?

Je hebt in dit artikel een aantal tips gelezen om makkelijker met stress om te kunnen gaan. 

In de e-cursus ‘Nooit meer Zorgen of Stress” leer je nog beter met je stress om te gaan en krijg je veel bruikbare tips om beter te kunnen ontspannen. 

De Newstart online training is op elk moment dat jij tijd hebt en hiermee aan de slag wilt beschikbaar, vanwege de online e-training!

Klik op de knop hieronder om de tips vandaag nog te ontvangen!

Ja ik neem de stap naar een positiever leven!

Klik op de knop om naar de cursus Nooit meer Zorgen of Stress van NewStart te gaan!

Ga DIRECT naar de cursus!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *